Roata Medicinei pentru copii
De când am auzit-o pe Monika Puiu vorbind despre Roata Medicinei pentru copii mi s-a cuibărit în minte ideea de a explora puțin în jurul acestei provocări care mi se părea atât de extraordinară: să vorbești unor copii români, europeni ai secolului XXI, despre practici și discipline spirituale vechi de mii de ani care se originează în cealaltă parte a planetei. Aparent, provocarea s-ar lega de ce și cum vor înțelege copiii. Dar, dacă e să adun tot ce știam deja despre Roata Medicinei de la Monika, dar și de la Miruna și Radu Nagy, inițiatorii Școlii Medicina Energetică Inca de la noi, mi s-a părut că de fapt copiii, de oriunde ar fi ei, sunt în mod natural mai aproape de acest mod magic de a percepe lumea decât pot fi orice adulți. Ca urmare s-ar putea ca ei să aibă o înțelegere mai directă, psihologii i-ar spune „intuitivă“, asupra naturii intime a ceea ce face să se miște Roata Medicinei.
„Miruna Nagy îți va povesti despre asta“ mi-a spus Monika. Roata Mediciei pentru copii este inițiativa și proiectul ei de suflet. Pregătindu-mă pentru întâlnirea cu Miruna, mă gândeam că, mai mult chiar decât despre felul cum adaptează cunoștințele care țin de inițierea în Roată la capacitatea de înțelegere a copiilor, de fapt aș vrea să o întreb ce a învățat ea de la copiii aflați în plin proces al devenii șamanice.
Programul pe care Miruna l-a inițiat pentru copii – și unde ea se bucură chiar de ajutorul unui asistent adolescent -, are, ca la orice Roată a Medicinei, tot patru module, care fiecare durează câte o zi și jumătate. Este o variantă concentrată în care se predă esențialul. Copiii primesc aceleași rituri și inițieri ca și la „Roata Mare“.
Miruna povestește:
„Acum avem copii între 6 și 16 ani. Contribuția părinților este esențială – este esențial ca părinții să vrea ca micuții să aibă această experiență. Noi doar plantăm semințe.
Copiii lucrează altfel decât adulții. Avem un agreement, o dată pe săptămână practică ceva, și noi ne întâlnim o dată pe săptămână pe Zoom, ca să-i ținem totuși sub aripă: facem împreună ceremonii, facem câte un exercițiu cu arhetipurile. Sâmbătă seara ne deschidem Mesa împreună, șamanii mari și șamanii mici (Mesa este legătura medicinală șamanică – aceasta conține pietre lucrate în procese de vindecare de către șamanul însuși – în cazul nostru de copii). Am ținut foarte mult să facem asta. Astfel avem ceva ce ne leagă, dincolo de spațiu: ne întâlnim, ne deschidem și ne curățăm Mesa. Practic, în acest proces te conectezi cu lumea ta interioară, o cureți, o primenești și o hrănești. Perfect. Apoi poți să începi săptămâna în alt mod. Chiar dacă rămân numai la lucrul ăsta și tot am făcut o treabă bună.
Copii se însuflețesc mereu dacă îi punem să facă ceva cu mâinile lor. De aceea nu insist să le dau explicații teoretice foarte amănunțite, nici prin zoom, nici la Roată, când ne întâlnim fizic. Când explicăm ceva, explicăm foarte la obiect, facem un desen, spunem o poveste. La asta reacționează cel mai bine: la elementul mitic, la povești și le place foarte mult să deseneze – asta am constatat. Oricum la copii se vede imediat când își pierd interesul, dintr-o dată simțim cum toată energia cade – de aceea avem mereu un plan B, o altă metodă și altă abordare, pentru a le ține interesul viu.
Dacă îi punem să facă ceva cu mâinile lor, copiii învață de zece ori mai bine, nu se lasă distrași, se concentrează mult mai bine și sentimentul de satisfacție, de bucurie, de împlinire e foarte mare.
În plus am constatat la ei capacitatea de a se vindeca bine și repede: cu sinceritate și promptitudine, cu naturalețe, copiii scot lucruri din ei, scot tot felul de toxine: credințe negative sau temeri sau frici. Rămânem uimiți când vedem cum copii de 6 ani știu că sunt lucruri care le stau în cale și pot să le articuleze, pot să le conștientizeze ca să le articuleze. La modulul Vestului am lucrat cu umbra. Avem un exercițiu despre umbra întunecoasă și umbra luminoasă – respectiv proiecțiile negative și proiecțiile pozitive ale noastre. Scriem trei persoane care ne enervează și de ce, precum și trei persoane care ne plac la nebunie și de ce – scopul este de a conștientiza ceea ce proiectăm. Ei bine, copii de 6 ani s-au descurcat perfect și au scris totul cu mare precizie“.
Radu Nagy adaugă: „La copii se vede imediat cum apare germenele traumei și la acest moment este cel mai simplu și cel mai eficient de intervenit, repunându-l imediat pe copil în contact cu resursele lui vitale. Copiii au resuse fantastice, dar, fiind influențabili, adesea cerințele și tot felul de toxine din exterior le amenință evoluția. Am văzut la Roata Medicinei cum copii și adolescenți mai degrabă închiși și temători, deja inhibați de școli și grupuri, au reușit să-și regăsească integritatea și spontaneitatea, inclusiv să rezolve sarcinile școlare care păreau să-i fi copleșit mai înainte. Magia este naturală și este ființa noastră. Magia este natura noastră, dar o pierdem după anumită vârstă, în special din cauza școli, din cauza educației. Important este să o păstrăm, să știm de ea, fără să ne rușinăm. Dacă o putem accesa, este un lucru foarte sănătos pentru sufletul și mentalul nostru.“
Miruna continuă: „Am ajuns la al treilea modul și deja s-au legat prietenii – ceea ce devine foarte important dat fiind că sunt copii de vârste foarte diferite și s-au integrat împreună ca un grup. Copiii mai mari îi susțin pe cei mici, îi ajută. Dar și cei mici îi atenționează cu discreție și umor pe cei mari, când stau pe telefon prea mult, când sunt gălăgioși. Deoarece copiii mici iau totul foarte în serios și când lucrează ceva vor să se poată concentra. În grup sunt și fete și băieți și s-a creat un sentiment frumos de fraternitate. Și, bineînțeles, se crează prietenii între fetițele mai mari. Avem fetițe de la 12 la 16 ani și, evident, s-a creat un grup – aici este o provocare oricum deoarece este o vârstă dificilă. E o vârstă foarte interesantă pentru că se uită foarte mult în exterior și noi încercăm să-i aducem în interior și de cele mai multe ori reușim.
Lucrăm în natură, am avut la Sinaia două pensiuni. La una dintre pensiuni, la pensiunea Clermont locuim și la pensiunea Boema putem să lucrăm. Au o grădină foarte mare și frumoasă cu un parc unde copiii pot să exploreze, să se întâlnească cu spontaneitatea naturii.
E un dans. Noi îi învățăm să se descopere, dar și ei ne învață despre lumile lor interioare pe care le accesează uneori atât de simplu. Calea cea mai plăcută lor este deocamdată desenul. Îi provocăm: desenați ce simțiți acum sau desenați ce ați văzut în conectarea cu arhitipuri sau într-o călătorie șamanică. Ce ați văzut? Ce ați simțit? Când un copil desenează, în afara de faptul că e un act artistic, un act de creație, în plus ai și privilegiul să-i cunoști lumea interioară și să vezi cum se simte copilul în acel moment și cum… Cum percepe el lumea? Noi avem la șamanism o procedură prin care ne conectăm cu punctul de asamblare (este cel despre care vorbește și Carlos Castaneda în cărțile sale). Aici copiii fac desene incredibile. Iar noi ne putem da seama astfel care sunt filtrele lor, cum percep ei. Și ceea ce vrem de fapt e să-i ajutăm să rămână conectați cu copilul magic din interiorul lor. Cu entuziasmul și încântarea acestui copil. Când eram mică stăteam cu orele în cireșul bunicilor. Câteodată citeam, dar câteodată doar stăteam și simțeam adierea vântului în crengi, în florile cireșului. Mă uitam la flori și la frunze și cum cădea soarele. Nu ai nevoie de niciun gadget în astfel de clipe; în tine e magia și în tine e vibrația. Orice copil și chiar orice adult poate regăsi asta. Nu e nimic vreodată pierdut. Încercăm să-i ducem în interior și să simtă că fac parte din ceva mai mare și că totul e magic. Despre asta e vorba.
De fiecare dată au luat în serios și ritualurile – și asta a fost magic! De fapt, asta le dorim să simtă sacralitatea și să simtă cât de ușor e de crea un ritual, o ceremonie și cum schimbă vibrația. Și la asta lucrăm și cred că deja au început să simtă. Oricum, copiii știu instinctiv lucrurile astea. Vrem ca ei să poată să aibă două-trei unelte ca să iasă dintr-o stare de conflict, de tristete, de dezorientare, de exemplu cu ajutorul arhetipurilor. Îi antrenăm ca să poată să schimbe repede percepția asupra unei probleme.
Ne-a impresionat mereu seriozitatea copiilor care veneau la Roata Medicinei, cu adulții. La workshopurile adulților, copiii au libertatea să iasă și să facă o pauză când vor. Dar copiii stăteau, se concentrau, voiau să lucreze. Văzând asta de-a lungul anilor, aveam undeva ideea de a crea o Roată special pentru copii. Am făcut și niște flyere pentru Germania, dar nu am avut răspunsuri. Dar la un moment dat aici în România fetița unor participanți de la Roata adulților m-a întrebat: dar tu de ce nu faci o roată de copii? Zic: dacă aș face, tu ai veni? Zice: da. Bun, atunci fac. Și așa a pornit ideea, pentru că de mult, de mult era în mine, dar încă nu avusesem curajul – sau determinarea. Apoi s-a legat totul de la sine, s-a dus vestea, au venit mai mulți copii. Acum sunt foarte fericită. Mi-a plăcut mult să lucrez cu copii, mai întâi când îi antrenam la harpă și pian. Acum ne gândim să facem un program simplificat și să îl putem prezenta tuturor copiilor, în școli de exemplu, ca un instrument de cunoaștere și terapeutic. Îi învățăm într-un mnod care le este specific și le este accesibil să nu se lase copleșiți de lume, să fie activi, să-și cunoască și să-și cultive latura magică, să se inspire de la arhetipuri pentru a trăi în armonie cu lumea agitată din jurul lor, pentru a crea ei înșiși armonie. De exemplu Jaguarul și Luptătorul Pașnic sunt niște învățători arhetipali minunați pentru un copil aflat în iureșul școlii!“
Pentru a afla mai multe despre Școala Medicina Energetică Inca, puteți intra pe: https://medicinaenergeticainca.ro/
Lasă un răspuns