Ayahuasca devine o experiență rodnică numai sub îndrumarea unui ayahuasquero!
Iată ce am aflat din discuția pe care am purtat-o în toamna aceasta cu Miruna și Radu Nagy, fondatorii Școlii Medicina Energetică Inca în România, alături de Florentina Popovici. Invitați de Monika Puiu la Wayra Astrae, cei noi mi-au povesitt lucruri fascinante despre orizontul mitic și șamanic al spațiului andin
Discuția noastră – relatată în articolele precedente – a început legat de șamanism și de specificul școlii fondate de cei doi. Pe măsură ce înțelegeam implicațiile bogate ale acesteia și pe măsură ce vorbeam despre inspiratorul acestei școli, antropologul și psihologul Alberto Villoldo, care a alcătuit o viziune sincretică despre medicina de sorginte spirituală din întreg spațiul Americii de Sud, marcat de munți, dar și de junglă, mi s-a înfiripat în minte ideea de a-i întreba și despre ayahuasca. În ultimii ani am auzit pe mulți români recomandând experiența ayahuasca practic oricând și oriunde, inclusiv în sufragerie, pentru „explorare“. Pe de altă parte, de la o exploratoare adevărată în Amazon, trăitoare o perioadă cu indigenii, știu că această experiență în niciun caz nu este recomandată oricui și oricum. Ca atare, i-am întrebat și pe Miruna și Radu Nagy cum se vede ayahuasca prin prisma experienței lor. Iată ce am aflat.
Radu: Ayahuasca este reprezentarea din junglă a marelui șarpe cosmic și în același timp a spiralei ADN-ului. Ea reprezintă acea putere, marele laborator al vieții și al morții. De aceea, în viziunea noastră, ayahuasca se ia în spațiul ei. Însă la Berlin, acolo unde locuim noi, unde există și o Academie de Ayahuasca, se practică inclusiv un Revelion cu ayahuasca. Da, ayahuasca deschide niște porți, așa cum face și sanpedro. Sanpedro este un cactus, care a dat și numele ceremoniei care se realizează sus în munți. În limba quechua are o altă denumire, dar numele de sanpedro i-a fost dat de unul dintre călugării iezuiți care a încercat planta acolo și a avut impresia că vede porțile Raiului unde șade Sfântul Petru – de aici numele de sanpedro.
Dar dacă sanpedro te duce în lumea de sus, ayahuasca te coboară în lumea de jos, unde vezi toate umbrele, tot ce te amenință, toată lipsa de viață pe care o ai. Ayahuasca o scoate din tine ca și cum ai da jos de pe tine piei de șarpe. Experiența este destul de traumatică, de consumatoare. Corpul este supus unui efect puternic. Este ca o furtună, pierzi total controlul – ceremonia se recomandă de aceea celor avizi de control, dependenți de control.
Poate de aceea le place occidentalilor, am spus, gândindu-mă că în general obsesia controlului este o meteahnă a minții occidentale.
Da, a confirmat Radu. Cu ayahuasca nu poți face altceva decât ceea ce planta și înțelepciunea plantei vrea și poate să facă cu tine în acel moment.
Miruna: Ayahuasquero, șamanul de ayahuasca, este acolo și te ajută.
Radu: El cântă anumite incantații care relaxează câmpul energetic – icaros -, face anumite purificări cu tutun. În timpul ceremoniei apar entități – din trecutul persoanei respective, din familie etc – iar șamanul le vede și le trimite înapoi acasă. Dar ayahuasca poate avea un efect eliberator și chiar terapeutic incredibil. Am văzut – și sunt mărturii ale unor persoane care s-au vindecat, de exemplu, de boli de piele foarte grave, cancer, depresii. Dar nu este o baghetă magică – la unii se întâmplă vindecarea, la alții nu se întâmplă nimic. Experiența însă e foarte puternică.
Miruna: Eu nu aș lua ayahuasca decât în junglă, acolo unde este firesc. Nu ai cum să iei asta în oraș, pentru că îți sărăcești foarte mult experiența. Trebuie să fii în spațiul ei și să fii cu un ayahuasquero de încredere. Mai ales când iei prima ayahuasca este foarte important să fie o experiență mai ușoară pentru corpul fizic. De aceea ar trebui să ții măcar timp de câteva zile o dietă: fără zahăr, fără carne, fără cafea, fără alcool, fără factorii care produc aciditate sau toxicitate în corp. Un ayahuasquero adevărat te învață să comunici cu planta, să-i pui întrebări. În timp ce el cântă aceste icaros tu poți să vorbești cu planta și acesta este un dialog foarte util – pe tot parcursul ești complet conștient, chiar dacă îți este foarte rău fizic. Dacă ai alături de tine un ayahuasquero care te învață cu adevărat ce să faci și ține bine spațiul. poți avea o experiență extraordinară.
Nu e recomandabil totuși să o faci singur într-un apartament, am spus.
Miruna: Nici singur și nici în compania unui ayahuasquero insuficient pregătit.
Radu: O astfel de experiență te poate coborî în cotloanele inconștientului, este ca o mare deconstrucție, scoate la iveală din tine tot ce este moarte, și fricile tale de moarte, și ai nevoie de cineva care cunoaște bine planta și care este clarvăzător, telepat, cum este don Panduro. Când am fost în junglă la ceremonie, toți cei prezenți, de etnii diferite, au spus că don Panduro le-a vorbit în timpul ceremoniei pe limba lor. Când oricare dintre ei era blocat în ceva, don Panduro apărea lângă el și li se adresa personal. pe nume, pe limba lui, și îi spunea ce să facă.
Miruna: Te simțeai susținut și ghidat. Acele icaros sunt ceva extraordinar – muzica este ca un fir roșu, îți dă un cadru prin care să comunici cu planta. Iar planta îți răspunde, îți arată imagini, auzi cuvinte. Ești complet conștient și ții minte tot. A doua zi după experiență, ne simțeam ca nou-născuți și parcă toată viața avea culoare, parcă ne trezeam. Este o experiență total de recomandat, dar în junglă, cu cineva de încredere alături.
Radu: Și făcută cu un anumit scop. La noi făcea parte din antrenament. Nu e deloc recreativ.
Miruna: Acea rădăcină de la ayahuasca este combinată cu altă rădăcină și sunt fierte 10-15 ore, într-un anumit fel, la o anumită temperatură – iar pregătirea face parte din ceremonie. Șamanul cunoaște dinainte numele celor care vor participa la ceremonie. Nouă ne-a cerut și zodiile, ca să evalueze cât de puternică este energia grupului. În timp ce rădăcinile fierb, șamanul face incantații pentru acel grup special.
Radu: Ceremonia începe când șamanul pleacă în junglă ca să caute planta potrivită și continuă cu fierberea plantei. În prealabil, ayahuasquero merge în junglă și caută exact acea plantă care este pregătită pentru acel grup, pentru acea persoană.
Ayahuasca este deci o entitate și locul în care ea vorbește trupului și sufletului nostru este o întreagă ceremonie ghidată și vegheată de șamanul ei, numit ayahuasquero. Fără o astfel de necesară mediere, trăirea experienței poate fi puternică, disruptivă și atât: menirea ei de cunoaștere și vindecare se pierde.
Lasă un răspuns