Tarotul de Aur al Țarului
Ce ne spune despre natura spirituală a imaginilor Tarotul de Aur al Țarului
Când Monika Puiu mi-a arătat la Wayra Astrae setul de Golden Tarot of the Czar, am scos un strigăt de uimire. Nu numai pentru că aceste carduri sunt extraordinar de frumoase și prețioase, ci mai ales pentru că sunt imagini exacte ale icoanelor din biserici, pe care le-am cunoscut de mică și ale icoanelor pe care le-am văzut în casa mea și în casele tuturor apropiaților, puse la loc de cinste și indeplinind rol de altar casnic.
Cumva aveam de-a face cu tarot x 2… am simțit că tarotul câștigă în forță de evocare și devine pur și simplu de temut atunci când imaginile sale tipice sunt inlocuite de icoane – o putere magică sporită. Desenele tipice ale tarotului de Marsilia de exemplu sunt niște creații umane – cu acea putere de evocare pe care o putem circumscrie creațiilor umane, fie ele și cu deschideri spirituale.
Insa intervenția icoanelor în tarot exact în spațiul în care ele sunt parte a cultului și în care ele au fost investite de rugăciunile, speranțele, fie și de sentimentalismele strămoșilor direcți ar trebui să ne impună o precauție legată de uzul lor magic, dar și un entuziasm legat de explorarea statului imaginilor în tarot.
Cu alte cuvinte, tarotul cu icoane ne pune problema: ce putere de evocare directă au imaginile desenate pe cărțile de tarot? În ce măsură felul în care interpretăm mesajul lor este influențat de ceea ce ne invocă direct imaginea desenată pe cartonașul respectiv? Oare vom interpreta mereu la fel apariția eremitului (arcana majora nr IX) indiferent de imaginea reprezentată pe card, indiferent dacă ne place sau nu, indiferent dacă îi atașăm alte conotații, pe care le-am dobândit deja din trecut?
Dacă Eremitul capătă chipul Sfântul Ioan Botezătorul, cum este în Tarotul Țarului, oare câte din ideile și sentimentele pe care le asociem cu Ioan Botezătorul se vor transfera asupra interpretării pe care o facem Eremitului? Este aceasta o sursă de deformare sau de îmbogățire a interpretării cu alte și alte conotații semnificative pentru noi, din mediul influențelor noastre?
Așa mi-am inceput cercetarea cu minunatele carduri ale Țarului – pe măsură ce ea se dezvolta am avut impresia distinctă de mare îmbogățire. Nu numai că se păstrează raporturile arhetipale străvechi ale Tarotului (raporturi care, din punctul meu de vedere, niciodată nu au fost nici măcar puse în evidență complet și în niciun caz nu au fost interpretate satisfăcător), ci avem încă o confirmare a universalității lor.
Aici contribuția decisivă aparține creatorului graficii acestui tarot, pictorul bulgar Atanas Atanasov, care nu a reinterpretat Tarotul și nici nu a modificat imaginile icoanelor ca să se potrivească imaginilor standard ale Tarotului, ci mai degrabă a adaptat Tarotul la icoane, asociind sensul tradițional al fiecărei cărți de Tarot la un subiect biblic sau la portretul unui sfânt. Din această alegere inevitabilă, care transformă radical figurile tradiționale de Tarot, vin noi posibilități interpretative. În felul acesta nu vom avea cartea Magul, ci Învierea lui Lazăr (miracolul alchimic esențial), nu vom avea Papesa, ci pe Sfânta Parascheva, nu vom avea Îndrăgostiții, ci Buna Vestire. Practic, avem de-a face cu probabil cea mai îndrăzneață interpretare: Tarotul este adus în istoria sacră creștină, punând în evidență universalitatea spirituală a ambelor.
Icoanele din Tarotul de Aur al Țarului sunt singurele imagini din tarot care au facut si fac obiectul unei devotiuni speciale in afara tarotului.
De aceea autorul le și evita pe cele considerate direct revelate. Ca să nu jignească preceptele Ortodoxiei, Atanassov a evitat să reproducă imaginile „acheropitus”, adică icoanele despre care se spune că au „apărut“ în mod miraculos, fără intervenția omului.
Totuși, de ce tarot „de aur“ și de ce „al țarului“?
La o primă vedere, aurul este acolo pentru că multe din icoanele prezentate au fost în mod tradițional aurite, pentru a li se sublinia caracterul prețios. Totuși, la un nivel mai adânc, știind că tarotului i s-au atribuit semnificații alchimice, aurul prezent la vedere are puterea de a ne semnala că doritorii de efecte magice concrete se pot ține departe de acest Tarot al Țarului.
Și încă un lucru: Tarotul acesta este o creație artistică originală, nu a aparținut familiei imperiale ruse, la modul concret nu este al Țarului. Denumirea a fost aleasă pentru a semnala prezența icoanelor, fără a apela la denumirea directă „tarotul icoanelor“. Atribuirea acestui tarot către Țar semnalează caracterul său deosebit și nobil, raritatea, în stilul ouălor Fabergé, să zicem.
Cultul icoanelor in Biserica Ortodoxa este mai profund decat ceea ce inseamna in occident respectul pentru reprezentarile divine. Între minunata Pieta și o icoană dintr-o biserică de cartier din București există o deosebire ontologică și spirituală. Pieta este acolo pentru a invoca în noi devoțiunea pentru ceea ce ea ne evocă – de aceea cu cât reprezentarea artistică este mai impresionantă, cu atât mesajul ei este mai eficient. Icoana din biserica noastră de cartier este altceva – dacă este sfințită, ea deține o legătură directă cu lumea divină, iar ceea ce este concret desenat pe ea este numai un vehicul pentru această legătură.
Ceea ce este pictat pe o icoană trebuie să respecte niște reguli bisericești, dar, la limită, aspectul estetic nu are nimic de-a face cu misiunea ei, de a-l conecta pe cel care se roagă cu realitatea divină pe care o contemplă, și care în același timp il contemplă.
In lumea ortodoxă, icoana trece drept o punte care duce direct către ceea ce este reprezentat. O icoana cu Iisus are un capăt catre noi, oamenii, cei care ne închinăm și o atingem cu buzele, iar al doilea capăt este chiar la Iisus.
În anul 843, odată cu Sinodul de la Constantinopol al Bisericii, de la care Biserica Romei s-a abținut, au fost definite toate aspectele doctrinare și rituale ale închinării la icoane. Totodată, a fost scris un cod strict care a stabilit caracteristicile fiecărei imagini și regulile de compunere pentru catapeteasmă, panoul tapetat cu icoane care separă zona altarului de restul spațiului din interiorul bisericii ortodoxe. Aceste canoane sunt și azi in vigoare.
Cu icoanele sfintite, consacrate, nu se poate face orice deoarece apartin cu un capăt lumii de sus. De exemplu ele nu se pot îngropa cu intentie. În lumea ortodoxă există nenumarate atestări ale unor icoane care infruntă apele, inundațiile, incendiile.
Asadar, pentru cineva care a crescut cu aceste imagini, tarotul cu icoane este inca o data mai puternic – chiar daca nu este consacrat, sfintit, prin plasarea in altar, acolo unde se transforma fără încetare apa in vin și vinul în sangele Domnului. Tarotul cu icoane ne priveste pe noi, ortodocșii, exact în masura in care il privim si noi.
In comparație cu un tarot clasic, de exemplu cel de Marsilia, care are imagini enigmatice si neconventionale pe care nu le recunoastem si pe care vrem sa le descoperim si sa le semnificam, noi putem sa ii dam tarotului cu icoane fie o putere mai mare, daca am crescut in credinta in icoane, fie o putere mai mica, deoarece nu sunt imagini pe care le putem specula in propriul inconștient pentru că au fost deja speculate, codificate, închise ca interpretare.
Geniul autorului Tarotului de Aur al Țarului a fost acela de a lăsa povestea cartilor de tarot sa impregneze, sa informeze povestea spusa de icoane, fara sa constranga icoanele sa se plieze unei istorii pe care ele fie nu o cunosc fie nu o recunosc. Este confirmarea faptică a puterii si bogăției tarotului universal, vechi si plin de nuante, o poveste despre nemurire care în suflet nu are decât un sigur timp, prezentul, și nu are decat un singur Spatiu, existentul.
Aflați în continuare detalii despre cum se prezintă acest Tarot și cum recomandă autorii a fi folosit, apoi interpretările recomandate pentru arcanele majore și cele minore, pe care le-am pus în paralel cu semnificatiile corespondentelor lor din tarotul clasic.
Consultare
Puteți începe să vă familiarizați cu acest Tarot folosind metoda numită „Crucea Ortodoxă”.
- Definiți problema
- Amestecați pachetul cu 22 de arcane majore. Alegeți patru și așezați-le în formă de cruce, lăsând un spațiu liber amplu în centru (A, B, C, D, în ordine)
- Amestecați pachetul de Arcane minore și amestecați-le așa cum a fost descris anterior. Scoateți șase dintre ele și așezați-le ca în figură.
- Scoateți arcana majoră E – împreună cu cardul (6), rezumă viitorul apropiat.
Semnificații pentru Arcanele majore
0. Posesiunea din Gerasa (Gadara sau Gergesa) –
Recuperarea facultatilor psihologice. Revenirea la sănătate.
Negativ: sclavie. Delir. Frenezie. Nebunie. Posesiune diabolica.
După tarotul clasic: Nebunul, asociat cu alegerea din inimă, cu intuiția
- Învierea lui Lazăr
Puterea asupra realității. Încredere în propriile posibilități.
Negativ: Impotenta. Pierderea forței fizice sau coerenței psihice. Nedumerire.
După tarotul clasic: Magul, asociat cu revelația și rațiunea în calitate de capacitate de control asupra realității. Prin negativare: a fi controlat de realitate
- Sfânta Parascheva
Viitorul încă nedezvăluit. Tăcere. Cunoștințe ascunse. Taina credinței.
Negativ: Dezvăluiri dezavantajoase. Habotnicie.
După tarotul clasic: Papesa, asociată cu intuiția (ca opusă Magului, care acționea ză prin rațiune). Prin negativarez: exces de sensibilitate, până la intoleranță
- Fecioara cu Pruncul
Lucrare destinata sa dureze. Prosperitate. Revelatie.
Negativ: Dificultate în a finaliza ceva. Îndoieli. Ignoranţă.
După tarotul clasic: Împărăteasa, asociată cu fertilitatea și generozitatea
- Sfântul Mântuitor
Stabilitate în toate sensurile Autoritate delicată. Protecţie.
Negativ: Conflict cu oameni puternici sau colaboratori. Inadecvare
După tarotul clasic: Împăratul
- Apostolul Petru
Puterea credinței. Abilitatea de a convinge. Dragoste pentru alții. Caritate.
Negativ: Generozitate excesivă. Pierderea credinței în viitor.
După tarotul clasic: Papa. Hierofantul asociat cu cele mai bune circumstanțe provenite din alegeri. Negativ: pierderea încrederii în propria intuiție
- Buna Vestire
Unire sublimă și de lungă durată. Dragostea de frumos. A trece peste încercări.
Negativ: Pasiune aprinsă. Dragoste furată sau „cu de-a sila“. Infatuarea.
După tarotul clasic: Îndrăgostiții
- Înălțarea lui Ilie
Merite recunoscute. Acțiune eroică. Evoluție materială sau spirituală. Răsplată.
Negativ: Probleme datorate greșelilor personale.
După tarotul clasic: Carul asociat cu lupta cu sens (inversat, luptă fără sens)
- Arhanghelul Mihail
Triumful dreptății. Evaluare corectă. Respect pentru ierarhie.
Negativ: Scrupule excesive. Probleme cu justiția. Prejudecăți.
După tarotul clasic: Dreptatea, asociată cu rezultatele justificate. Inversat: a pierde încercând să ai dreptate
- Sfântul Ioan Botezătorul
Abandonarea obiceiurilor. Viață simplă și austeră. Celibat.
Negativ: Singurătate tristă. Prudență exagerată. Autocompatimire.
După tarotul clasic: Eremitul, asociat cu maestrul, călăuza interioară. Inversat: nu te mai închide, pentru că îți pierzi viziunea
- Arhanghelul Gavriil
Noua viziune asupra situatiei. Secrete dezvăluite. Schimbarea rolului.
Negativ: Beneficii de scurtă durată. Instabilitate. Sfârșitul unui ciclu.
După tarotul clasic: Roata
- Sfântul Gheorghe și balaurul
Inteligența domină brutalitatea. Victorie a bunului simț. Autocontrol.
N.: Reacție impulsivă. Furie. Nepăsare
După tarotul clasic: Forța, ca putere fizică și psihică reunite.
- Sfântul Nikitas
Jertfa pentru un ideal. Legături cu supranaturalul. Rit inițiatic. Divinaţie. Exorcism.
Negativ: Ispășirea păcatelor. Pedeapsa cu închisoarea. O mare durere.
După tarotul clasic: Spânzuratul asociat cu sacrificiul voluntar, inițierea și inversarea perspectivei. Inversat: autoamăgirea
- Moartea
Schimbare bruscă. Transformare completă. Sfârșitul unui ciclu.
Negativ: Sentiment de angoasă. Tristeţe. Boală. Accident grav.
După tarotul clasic: Moartea
- Sfânta Sofia
Capacitate de adaptare. Transformare pozitivă. Relaxare sănătoasă. Recuperare, vindecare.
Negativ: Lipsa de claritate. Opoziţie. Anxietate. Seducție rafinată.
După tarotul clasic: Cumpătarea
- Diavolul
Energia psihologică. Farmec ambiguu și irezistibil.
Negativ: Perversiune sexuală. Promisiuni false. Răutatea. Magie neagră.
După tarotul clasic: Diavolul
- Sfântul Simeon Stâlpnicul
Provocarea necunoscutului. Refuzul tradițiilor. Experiență riscantă.
Negativ: Catastrofa. Mândria pedepsită. Pedeapsa cu închisoarea. Exil. Haos.
După tarotul clasic: Turnul
- Sfânta Naștere
Idee genială. Semn pozitiv. Ajutor generos. Daruri spirituale.
Negativ: Demisia. Premoniții rele. Pierderea lucidității.
După tarotul clasic: Steaua – asociată cu calea cea bună (inversată, drum rău)
- Învierea
Călătoria aventuroasă a Ascensiunii. Atracție pentru necunoscut. Viziuni supranaturale.
Negativ: Iluzii. Minciună. Pericole ascunse.
După tarotul clasic: Luna
- Sfânta Treime
Echilibru perfect. Solidaritate. Prietenie. Rezolvarea problemelor.
Negativ: Conflict de personalități. Dificultăți în a decide. Neînțelegeri.
După tarotul clasic: Soarele
- Judecata finală
Renașterea pe o poziție îmbunătățită. Examen de conștiință. Recuperare
Negativ: Reproș. Regret. Pierderi. Amărăciune.
După tarotul clasic: Judecata de apoi
- Cei patru evangheliști
Finalizarea unui angajament. Sfârșitul lucrării. Ciclu favorabil.
Negativ: Imperfecțiune. Obstacole de netrecut. Eșec la final
După tarotul clasic: Lumea, asociată cu recunoștința pentru ceea ce ai. Inversată: incapacitatea de a te bucura de ceea ce ai
Semnificații pentru Arcanele Minore
Pentacule (monede, pentagrame)
- Arhanghelii Mihail și Gavril – Victorie. Moştenire. Active crescute.
- David cântă la corn – Ușurință. Necugetare. Simplitate.
- Sfântul Luca o pictează pe Fecioara – Lucrare la cerere. Slavă fără câștig.
- The Dives – Avariția. Rău de răutate. Lipsa de sentimente. Sărăcia intelectuală.
- Durerile lui Iov – Durerea trecătoare, în așteptarea recompensei.
- Pomana lui Zacheu – Echilibrul dintre generozitate și cumpătare. Spiritul public.
- Vocația profetului Ilie – Idei care au succes în alte domenii.
- Sfântul Iosif, părintele lui Iisus – Industrie. Abilitatea profesională. Inventivitate.
Succesul obtinut
- Înțeleptul Rege Solomon prin inteligență și noroc.
- Sfântul Nicolae îl aduce acasă pe Vasile – Întoarcerea în familie. Legături emoționale puternice.
Atenție slabă la bani
Valetul de pentacule: Neîncredere în reguli. Lipsa de pregatire.
Cavalerul de pentacule – Persoană care știe să fie utilă. Responsabilitate. Onestitate.
Regina de pentacule: Generozitate. Opulență. Darnic. Atentie la politica.
Regele de pentacule – Pragmatism. Aptitudine pentru calcul. Realism excesiv.
Bâte (baghete)
- Tatăl Etern – Creativitate. Începutul unui angajament. Moştenire. Naștere.
- Meditația Sfântului Panarete – Meditația asupra propriilor abilități.
- Sfântul Pavel navighează spre Siracuza – Spirit de inițiativă. Începutul activității.
- Minunea icoanei Fecioarei Ocazie neașteptată. Prosperitate.
- Sărutul lui Iuda – Trădare. Profit necinstit. Succes trecător.
- Victoria Sfântului Gheorghe – Triumful curajului. Recunoașterea publică.
- Sfântul Dimitrie și Antihrist – Luptă lungă împotriva unui dușman puternic și nemilos.
- Sfantul Leontie lupta pentru credinta – Conflicte la distanta. Acțiuni în justiție. Luptă grea.
- Sfântul Acachie – Amânarea activităților. Întârziere. Obstacole de depășit.
- Simon din Cirene – Dificultăți neașteptate. Greutate care trebuie susținută pentru alții.
Valetul de bâte: Vești bune. Caută înțelegere. Sfârșitul rivalității.
Cavalerul de bâte: Plecare la serviciu. Călătorie fructuoasă în toate sensurile.
Regina de bâte – Economia internă. Ajutor prietenos. Sociabilitate.
Regele de bâte – Muncă plină de viață. Ritm sezonier. Atentie la detalii. Previziune.
Cupe
- Potirul Vieții Eterne – Mare bucurie. Fertilitate. Abundenţă. Plăcerea sexuală.
- Iosif și Fecioara Maria – Născut din dragoste. Jurământ de loialitate. Rit amoros.
- Nunta lui David și Bat-Șeba Căsătoria iminentă. Cuplu în necaz.
- Profetul Ilie pe Muntele Horeb – Invenție. Augur. Iluminator. Vis.
Frustrare. Pierderi.
- Sfântul Petru din Aton Pagube grave. angoasa. Vesti triste.
- Ioachim și Anna o prezintă pe Maria la Templu – Amintiri plăcute. Relief.
- Botezul lui Hristos în Iordan Eliminarea defectelor. Curatenie. Ordine.
- Sfântul Ioan Evanghelistul Scrieri private. Contract formal.
- Iosif întâmpinat de Promoția Faraonului. Creșterea salariului. Răsplată. Testament.
- Prezentarea lui Isus la Templu Unire fericită. Acordul în familie sau în societate.
Valetul de cupe – Idei geniale. Studiu. Reflecţie. Inovație artistică sau științifică.
Cavalerul de cupe – Încurajarea prietenilor sau rudelor. Sugestie validă.
Regina de cupe – Mama familiei. Femeie amabila si stricta. Sincer confident.
Regele de cupe – om de știință, artist sau profesionist consacrat.
Săbii
- Slava Mântuitorului – Mare prosperitate sau sărăcie, conform cărților din apropiere.
- Sfântul Mihail judecă sufletele – Probleme de evaluare. Conflict de competențe.
- Adam și Eva aruncați din Eden Speranțe zdrobite. Mândria pedepsită.
- Sfântul Ioan în exil pe Patmos – Îngrijorare pentru viitor. Temeri justificate.
- Mucenicia Sfântului Teodor Tirul Pierderea asistenților. Înstrăinarea mărfurilor. Înfrângere.
- Iisus și pescarii din Ghenesaret Colaborare. Proiect care începe să se dezvolte.
- David și tabernacolul Chivotului Sfânt – Adăpost. Loc de meditație sau confort.
- Martiriul Sfântului Gheorghe – Criză interioară. Mare suferință. Pierderea libertății.
- Diavolul îl chinuie pe Iuda – Coșmaruri recurente. Angajarea datorată propriilor acțiuni.
- Moartea Sfântului Ioan de la Rila – Oboseală. Imposibilitatea de a acționa. Boala grava.
Valetul de săbii: Secretul. Supraveghere. Atenţie. Spionaj. Neîncredere excesivă.
Cavalerul de săbii – Îndemânare. Curaj. Nesăbuință excesivă. Personaj cu temperament fierbinte.
Regina de săbii – Despărțirea de afecțiune. Singurătate. Văduvie. Tristeţe.
Regele de săbii: – Idei stabilite cu forța. Autoritarismul. Caracter bazat pe conflict.
Lasă un răspuns